Ordblindhed

Strategi for elever med ordblinde problematikker på Langholt skole


Vers. 1.0
Nedenstående strategi skal anvendes på Langholt skole i forbindelse med elever, der udviser tegn på ordblinde problematikker (dysleksi). Strategien er opdelt i fem områder.

1) Generelt.
2) Ved mistanke om ordblindeproblematik
3) Tiltag i forhold til elever med ordblindeproblematik.
4) Forventninger til eleven og forældrene.
5) Gode hjemmesider til inspiration

1) Generelt

Fire opmærksomhedspunkter
  1. Problemer med at læse og skrive. Ordblindhed er et fonologisk problem. Det vil sige, at man har svært ved at udtale og sætte bogstaver sammen efter lyde og omvendt.
  2. Svækket korttidshukommelse. En af årsagerne til ordblindhed er, at man ikke kan fastholde og huske lyde fra gang til gang, fordi korttidshukommelsen er svækket. Læg derfor mærke til dette tegn i alle dagligdags gøremål.
  3. Bagud i sproglig udvikling. Ordblinde har ofte ikke udviklet et sprog, der svarer til det normale for sin alder. Dette kan ofte spottes allerede i 4-5 års alderen, hvor barnet burde have et velfungerende sprog.
  4. Ses ordblindhed hos andre i familien? Ordblindhed kan være arveligt, så hvis en anden i familien er ordblind og barnet viser tegn på det samme, så er det ofte en tydelig indikator.

Før en national ordblinde test:
For at kvalificere vurderingen af ordblindetestens resultater, skal følgende forhold være afklaret inden gennemførelsen:
  • Eleven skal have klare vanskeligheder i læsning og/eller stavning.
  • Eleven skal have vanskeligheder med at udnytte skriftens basale lydprincip.
  • Der må ikke være andre vanskeligheder, der på en enkel måde forklarer vanskelighederne med afkodning:
    • Stærk syns- eller høre nedsættelse,
    • Svære sproglige vanskeligheder, dansk som andetsprog
    • Hjerneskade.
    • Omfattende generelle indlæringsvanskeligheder, manglende stimuli herunder udvikling af begrebsverdenen.
    • Mangelfuld undervisning i skriftens principper.

Eleven skal aktivt have gennemført systematisk undervisning i skriftens basale lydprincip.

I afklaring af ovenstående kan følgende samarbejdspartnere være relevante:
Sundhedsplejerske, konsulent for specialpædagogik, skolepsykolog, læsevejleder på skolen, trivselsteamet/trivselspædagogen, Trivselsforum.

2) Ved mistanke om ordblindeproblematik.


Tiltag
Ansvarlig
Sprogvurdering børnehaven.

Børnehaven
Sproglig opmærksomhed i forbindelse med overgang fra børnehaven til skole.
Påbegyndes ultimo februar.
Børnehaveklasseleder
I forbindelse med overgangen mellem børnehave og skole afholdes der en samtale, hvor forældre, børnehave og skole er repræsenteret.
Under samtalen skal følgende synliggøres:
Ses ordblindhed hos andre i familien? Ordblindhed kan være arveligt, så hvis en anden i familien er ordblind og barnet viser tegn på det samme, så er det ofte en tydelig indikator.

Børnehaveklasseleder
Sprog screening i børnehaveklassen to gange årligt.
Ved skolestart og som optakt til klassekonferencen.
Materiale: Læseevaluering på begyndertrinnet, Alinea.

Som et supplement inddrages Ordblinderisikotesten.

Børnehaveklasseleder




Læsevejleder
I den daglige undervisning i børnehaveklassen anvendes materialet ”Hop om bord i lyd og ord”.
Fokus på fonologi og bogstavkendskab.

Børnehaveklasseleder
Individuelle  test.
Elever, der scorer lavt i læsetest, testes med prøver af IL-Basis.

Læsevejleder
Frivillige og obligatoriske Nationale test i dansk/læsning 2. til 6. klasse.

Dansklærerne.
DVO test (Dansk Videnscenter for Ordblindhed)
Ultimo 2. klasse:
Screening af hele klassen for risiko for dysleksi.
Hvis en elev scorer lavt, foretages yderligere tre tests: Fonologisk subtraktion, højtlæsning af ord og højtlæsning af non-ord.
Ovenstående forløb gentages i løbet af foråret.

Læsevejleder
National ordblindetest. I januar/februar 3. klasse testes elever, der har vist tegn på dysleksi i DVO-testen med National ordblindetest.

Det indhentes tilladelse fra forældrene.
Læsevejleder og klasselærer indkalder forældre til møde vedr. testens resultater.
Læsevejleder



Klasselærer.
Klassekonference hvert år. Med opsætning og evaluering af læringsmål. Deltagelse af dansklærer, læsevejleder og skoleleder.

Læsevejleder
Testbatteriet
Der testes herefter eventuelt med Testbatteriet for yderligere at afdække elevens vanskeligheder. Herefter opstilles, i samarbejde med klasselærer, individuelle mål for eleven.

Læsevejleder


3) Tiltag i forhold til elever med  ordblindeproblematik.


Når en elev er testet ordblind:

Tiltag
Ansvarlig
Møde med forældre/værge (det pågældende barn deltager i mødet). Gennemgang af nærværende strategi.
På mødet understeges vigtigheden af en tæt dialog mellem skole og hjem.
Handleplanen for den enkelte elev indskrives i Min Uddannelse.

Klasselærer
Kursus: Eleven og forældrene præsenteres for App-Writer (IT kompenserende værktøjer).

IT vejleder
Tilmelding af NOTA: Nationalbiblioteket for mennesker med læsevanskeligheder.

Læsevejleder
Inkluderende klasserumsundervisning: Eleven deltager med kompenserende IT- hjælpemidler i alle fag. Læreren har i planlægningen af undervisningen taget højde for elevens deltagelse med hjælpemidlerne, og læreren har gennemtænkt differentieringsmuligheder. Læreren sørger på forhånd for, at læsetekster er digitaliserede og helst uddelt på forhånd.

Underviseren
Holddeling: Eleven undervises i en mindre gruppe for at imødekomme elevens/gruppens særlige behov inden for specifikke faglige områder,- eller på hold på tværs af klasserne f. eks. fonologisk opmærksomhed, samt kurser i brugen af kompenserende hjælpemidler.

KC -koordinator


4) Forventninger til eleven og forældrene

I naturlig forlængelse af ovenstående strategi, opstilles følgende forventninger til eleven og forældrene.

Forventninger til eleven:
  1. Eleven skal bruge sin computer i alle fag, hvor det kan være relevant. Det vil især være, når eleven skal skrive og læse.
  2. Computeren skal medbringes hver dag (med strøm).
  3. Eleven skal bruge de hjælpemidler, der er anvist (fx AppWriter m.fl.), så der opbygges en rutine og sikkerhed.
  4. Eleven skal anvende og træne de strategier, der er undervist i, så der opbygges en rutine og sikkerhed i at bruge dem.



Forventninger til forældrene
  1. At du er med til at styrke barnets selvværd.
  2. At dit barn altid har sin computer med i skole.
  3. At du støtter barnet i altid at anvende de tildelte hjælpemidler (Fx AppWriter m.m.).
  4. At du støtter barnet i at læse med de afkodnings-strategier, der er anvist.
  5. At du søger hjælp hos barnets klasselærer/læsevejleder, hvis du er i tvivl om noget.
  6. At du taler barnet op til at arbejde positivt.
  7. At du tilegner dig viden om ordblindeproblematikkens udfordringer.




5) Gode hjemmesider til inspiration