Strategi for elever med ordblinde problematikker på Langholt skole
Vers. 1.0
Nedenstående strategi skal anvendes på Langholt
skole i forbindelse med elever, der udviser tegn på ordblinde problematikker
(dysleksi). Strategien er opdelt i fem områder.
1) Generelt.
2) Ved mistanke om ordblindeproblematik
3) Tiltag i forhold til elever med
ordblindeproblematik.
4) Forventninger til eleven og forældrene.
5) Gode hjemmesider til inspiration
1) Generelt
Fire opmærksomhedspunkter
- Problemer med at læse og skrive. Ordblindhed er et fonologisk problem. Det vil sige, at man har svært ved at udtale og sætte bogstaver sammen efter lyde og omvendt.
- Svækket korttidshukommelse. En af årsagerne til ordblindhed er, at man ikke kan fastholde og huske lyde fra gang til gang, fordi korttidshukommelsen er svækket. Læg derfor mærke til dette tegn i alle dagligdags gøremål.
- Bagud i sproglig udvikling. Ordblinde har ofte ikke udviklet et sprog, der svarer til det normale for sin alder. Dette kan ofte spottes allerede i 4-5 års alderen, hvor barnet burde have et velfungerende sprog.
- Ses ordblindhed hos andre i familien? Ordblindhed kan være arveligt, så hvis en anden i familien er ordblind og barnet viser tegn på det samme, så er det ofte en tydelig indikator.
Før
en national ordblinde test:
For at kvalificere vurderingen af ordblindetestens
resultater, skal følgende forhold være afklaret inden gennemførelsen:
- Eleven skal have klare vanskeligheder i læsning og/eller stavning.
- Eleven skal have vanskeligheder med at udnytte skriftens basale lydprincip.
- Der må ikke være andre vanskeligheder, der på en enkel måde forklarer vanskelighederne med afkodning:
- Stærk syns- eller høre nedsættelse,
- Svære sproglige vanskeligheder, dansk som andetsprog
- Hjerneskade.
- Omfattende generelle indlæringsvanskeligheder, manglende stimuli herunder udvikling af begrebsverdenen.
- Mangelfuld undervisning i skriftens principper.
Eleven
skal aktivt have gennemført systematisk undervisning i skriftens basale
lydprincip.
I afklaring af ovenstående kan følgende
samarbejdspartnere være relevante:
Sundhedsplejerske, konsulent for specialpædagogik,
skolepsykolog, læsevejleder på skolen, trivselsteamet/trivselspædagogen,
Trivselsforum.
2) Ved mistanke om ordblindeproblematik.
Tiltag
|
Ansvarlig
|
Sprogvurdering børnehaven.
|
Børnehaven
|
Sproglig opmærksomhed i forbindelse
med overgang fra børnehaven til skole.
Påbegyndes
ultimo februar.
|
Børnehaveklasseleder
|
I
forbindelse med overgangen mellem børnehave og skole afholdes der en samtale,
hvor forældre, børnehave og skole er repræsenteret.
Under
samtalen skal følgende synliggøres:
Ses ordblindhed hos andre i familien?
Ordblindhed kan være arveligt, så hvis en anden i familien er ordblind
og barnet viser tegn på det samme, så er det ofte en tydelig indikator.
|
Børnehaveklasseleder
|
Sprog screening i børnehaveklassen to gange
årligt.
Ved
skolestart og som optakt til klassekonferencen.
Materiale:
Læseevaluering på begyndertrinnet, Alinea.
Som
et supplement inddrages Ordblinderisikotesten.
|
Børnehaveklasseleder
Læsevejleder
|
I
den daglige undervisning i børnehaveklassen anvendes materialet ”Hop om bord
i lyd og ord”.
Fokus
på fonologi og bogstavkendskab.
|
Børnehaveklasseleder
|
Individuelle test.
Elever,
der scorer lavt i læsetest, testes med prøver af IL-Basis.
|
Læsevejleder
|
Frivillige og obligatoriske Nationale
test
i dansk/læsning 2. til 6. klasse.
|
Dansklærerne.
|
DVO test (Dansk
Videnscenter for Ordblindhed)
Ultimo
2. klasse:
Screening
af hele klassen for risiko for dysleksi.
Hvis
en elev scorer lavt, foretages yderligere tre tests: Fonologisk subtraktion,
højtlæsning af ord og højtlæsning af non-ord.
Ovenstående
forløb gentages i løbet af foråret.
|
Læsevejleder
|
National ordblindetest. I
januar/februar 3. klasse testes elever, der har vist tegn på dysleksi i DVO-testen
med National ordblindetest.
Det
indhentes tilladelse fra forældrene.
Læsevejleder
og klasselærer indkalder forældre til møde vedr. testens resultater.
|
Læsevejleder
Klasselærer.
|
Klassekonference hvert år. Med
opsætning og evaluering af læringsmål. Deltagelse af dansklærer, læsevejleder
og skoleleder.
|
Læsevejleder
|
Testbatteriet
Der
testes herefter eventuelt med Testbatteriet for yderligere at afdække elevens
vanskeligheder. Herefter opstilles, i samarbejde med klasselærer,
individuelle mål for eleven.
|
Læsevejleder
|
3) Tiltag i forhold til elever med ordblindeproblematik.
Når en elev er testet ordblind:
Tiltag
|
Ansvarlig
|
Møde
med forældre/værge (det pågældende barn deltager i mødet). Gennemgang af
nærværende strategi.
På
mødet understeges vigtigheden af en tæt dialog mellem skole og hjem.
Handleplanen
for den enkelte elev indskrives i Min Uddannelse.
|
Klasselærer
|
Kursus:
Eleven og forældrene præsenteres for App-Writer (IT kompenserende værktøjer).
|
IT
vejleder
|
Tilmelding
af NOTA: Nationalbiblioteket for mennesker med læsevanskeligheder.
|
Læsevejleder
|
Inkluderende
klasserumsundervisning: Eleven deltager med kompenserende IT- hjælpemidler i
alle fag. Læreren har i planlægningen af undervisningen taget højde for
elevens deltagelse med hjælpemidlerne, og læreren har gennemtænkt
differentieringsmuligheder. Læreren sørger på forhånd for, at læsetekster er
digitaliserede og helst uddelt på forhånd.
|
Underviseren
|
Holddeling:
Eleven undervises i en mindre gruppe for at imødekomme elevens/gruppens
særlige behov inden for specifikke faglige områder,- eller på hold på tværs
af klasserne f. eks. fonologisk opmærksomhed, samt kurser i brugen af
kompenserende hjælpemidler.
|
KC
-koordinator
|
4) Forventninger til eleven og forældrene
I naturlig forlængelse af ovenstående strategi,
opstilles følgende forventninger til eleven og forældrene.
Forventninger
til eleven:
- Eleven skal bruge sin computer i alle fag, hvor det kan være relevant. Det vil især være, når eleven skal skrive og læse.
- Computeren skal medbringes hver dag (med strøm).
- Eleven skal bruge de hjælpemidler, der er anvist (fx AppWriter m.fl.), så der opbygges en rutine og sikkerhed.
- Eleven skal anvende og træne de strategier, der er undervist i, så der opbygges en rutine og sikkerhed i at bruge dem.
Forventninger til forældrene
- At du er med til at styrke barnets selvværd.
- At dit barn altid har sin computer med i skole.
- At du støtter barnet i altid at anvende de tildelte hjælpemidler (Fx AppWriter m.m.).
- At du støtter barnet i at læse med de afkodnings-strategier, der er anvist.
- At du søger hjælp hos barnets klasselærer/læsevejleder, hvis du er i tvivl om noget.
- At du taler barnet op til at arbejde positivt.
- At du tilegner dig viden om ordblindeproblematikkens udfordringer.